“Een diëtist op de winkelvloer, de koelkaststickers tegen verspilling, de Landelijke Opschoondag en de maatbekeractie; allemaal SSK activiteiten die écht bij ons beleid passen!”
Toen Rob Geurts werd aangesteld als directeur van Jumbo Phicoop in Sevenum, Limburg, besloot hij meteen te gaan voor hercertificering van het Super Supermarkt Keurmerk. Twee jaar daarvoor ontving Jumbo Phicoop met de vorige ondernemer het SSK. Geurts: “Ik wilde er graag bij blijven horen. Zowel SSK ondernemers als Stichting SSK prikkelen mij om verantwoord te ondernemen. Dankzij het SSK word ik bijvoorbeeld geattendeerd op duurzame oplossingen voor voedselverspilling. Maar het SSK biedt ook borging, voor thema’s waar wij ook voor staan zoals stimulerend personeelsbeleid en onderscheidend assortiment.”
Rob Geurts mag dan geïnspireerd worden door andere bevlogen SSK ondernemers, zélf weet hij ook van wanten. Op alle zeven thema’s van het SSK blinkt hij uit. Zo zorgt de ondernemer erg goed voor zijn medewerkers en geeft hij ze het vertrouwen dat ze zelf weten wat goed is voor de klanten. Ook krijgen zij gratis fruit tijdens werktijd, korting op een sportschoolabonnement en het inschrijfgeld voor de jaarlijkse lokale hardloopwedstrijd vergoed. En er zijn vier mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Geurts licht toe: “De medewerkerstevredenheid is groot en het verloop laag."
Al meer dan 45 jaar is de supermarkt gevestigd op de huidige locatie tussen Sevenum en Horst. Eerst onder Phicoop vlag, sinds 2000 als Jumbo. Rob Geurts werkte hier eerder van 2003 tot 2007 en kwam, na een paar jaar iets anders gedaan te hebben, terug op het oude honk.
Als directeur voert hij een zeer lokaal en maatschappelijk betrokken beleid. Zo nam hij op het gebied van duurzaamheid maatregelen om de bijenstand op peil te houden: rondom de winkel werden onder andere ‘bij-vriendelijke’ bomen geplaatst. En lanceerde hij het eigen label ‘HEEJ lekker oët de regio’, waar zo’n 150 producten onder vallen die uit de regio komen, en ofwel ambachtelijk bereid worden, ofwel recht van het land komen.
Ook op het SSK thema ‘afvalinzameling en –reductie’ doet de ondernemer wat hij kan. Bijvoorbeeld door een actie te organiseren waarbij producten die op de houdbaarheidsdatum verkocht worden, voor 50 cent de deur uit gaan. De helft van de opbrengst wordt in goederen geschonken aan de lokale voedselbank.
Ook over de acties van SSK is Rob Geurts enthousiast, vertelt hij. “Een diëtist op de winkelvloer, de koelkaststickers tegen verspilling, de Landelijke Opschoondag en de maatbekeractie; allemaal SSK activiteiten die écht bij ons beleid passen!”
“Een diëtist op de winkelvloer, de koelkaststickers tegen verspilling, de Landelijke Opschoondag en de maatbekeractie; allemaal SSK activiteiten die écht bij ons beleid passen!”