“Er zit een gedachte achter. Dat geldt voor het SSK an sich, maar ook voor de acties. En dat werkt voor onze klanten.”
Vanaf zijn jonge werkende leven heeft Martin Schreur één doel voor ogen gehad: een eigen supermarkt. En dan het liefst een Spar, waar hij zijn supermarktcarrière op zijn zestiende begon. Na onder andere opleidingen aan de detailhandelschool en Profood en verschillende functies bij filialen van Albert Heijn, PLUS en C1000, was het een aantal jaar geleden zover.
Spar belde om te vragen of hij de supermarkt in De Lutte wilde overnemen. Zo geschiedde, en de supermarktondernemer heeft er nog geen dag spijt van gehad: “Het is een mooi vak. Alle aspecten komen langs, commercieel, financieel, personeelsbeleid, en contact met de klant.”
Spar Schreur is wat de eigenaar noemt 'een winkel voor het dagelijks gemak'. Hij vertelt: “Het is hier laagdrempelig. Ik ken de klanten en andersom, ze noemen mij bij mijn voornaam. We proberen aan alle wensen van klanten te voldoen. Nieuwe producten in het assortiment, of een te veel ingekocht kratje bier terugbrengen na een feestje; geen probleem. Ook kunnen ze hier terecht voor het ophalen en wegbrengen van pakketjes, het repareren van schoenen en het stomen van kleding.”
Bij alle service die Spar Schreur biedt, staat kwaliteit voorop. Belangrijk in deze tijd, meent Schreur: “Klanten hebben na de crisis weer meer te besteden, maar willen hun geld wel uitgeven in een goede winkel. Dat was ook één van de redenen om me aan te melden voor het Super Supermarkt Keurmerk. Het SSK waarborgt de kwaliteit van mijn winkel.”
Volgens Schreur is het behalen van het keurmerk tevens te danken aan de inzet van zijn medewerkers en de onderlinge hechte relatie. Hij licht toe: “We werken met, voor en door elkaar. De vijf vaste medewerkers openen en sluiten de winkel en doen net als ik bestellingen. Ze denken mee, krijgen trainingen aangeboden en veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat komt de winkel ten goede.”
Behalve op het SSK thema ‘stimulerend personeelsbeleid’ zet Schreur ook op andere onderwerpen een stap extra. Zo gaat het brood dat over is naar het vee van een naburige boer, bevatten de lampen in de koelingen bewegingssensoren en liggen er veel Twentse producten in de schappen.
Toen het SSK in april een aantal jaar geleden werd uitgereikt, hebben de ondernemer en medewerkers een klein feestje georganiseerd. Klanten kregen appeltaart in de winkel en ook op Facebook werd groots gecommuniceerd. Voor de Eetmaatjesactie meldde Schreur zich meteen aan. “Er zit een gedachte achter. Dat geldt voor het SSK an sich, maar ook voor de acties. En dat werkt voor onze klanten.”
“Er zit een gedachte achter. Dat geldt voor het SSK an sich, maar ook voor de acties. En dat werkt voor onze klanten.”