“Door het SSK bordje aan de gevel kunnen klanten zien waar we voor staan. Het zet het zelfstandig ondernemerschap kracht bij."
De C1000 in Siddeburen (Groningen) was ‘een winkel met een uitdaging’, toen die in 2008 werd overgenomen door het echtpaar Zweepe. Inmiddels is die winkel uitgegroeid tot een supermarkt met grote betekenis voor de regio. Het SSK keurmerk helpt daarbij, vertelt de enthousiaste Harry Zweepe: “Daardoor kunnen klanten zien waar we voor staan.”
Eigenlijk was Harry Zweepe niet van plan om terug te keren naar zijn geboortegrond Oost-Groningen. Hij dacht dat het plattelandsgebied, een krimpgebied bovendien, hem geen passend werk zou kunnen bieden. Toch runt hij er nu samen met zijn vrouw Bianca een Albert Heijn. Harry: “Wij zagen welke rol deze supermarkt zou kunnen vervullen voor de regio. We zagen het als een uitdaging om de winkel naar een hoger niveau te tillen.” En dus streek het echtpaar neer in Siddeburen, een dorp van nog geen 3400 inwoners. Harry licht toe: “Het is klein, maar er zijn relatief veel winkels. Ons streven was om met de supermarkt de leefbaarheid in het dorp verder te vergroten.”
Onder de vleugels van het stel kreeg de winkel, die in 2013 werd omgebouwd naar een Albert Heijn, inderdaad die regiofunctie. Harry: “We willen een local hero zijn. Dat bedoel ik bescheiden; we staan graag midden in de samenleving.” Die ambitie uit zich in onder andere de nauwe samenwerking met andere lokale partijen. Zoals met leveranciers (in de supermarkt ligt onder andere droge worst, jam en mosterd uit de buurt) en met verenigingen uit de omgeving. Zo krijgt de voetbalvereniging gratis fruit bij elke wedstrijd, thuis én uit. Bijzonder is ook de hechte band met de huisartsenpost en ouderenzorg. Regelmatig is er contact tussen om te inventariseren waar behoefte aan is onder ouderen uit de buurt. En dus rijdt er wekelijks een apothekersbus bij de supermarkt voor zodat met de medicijnen ook meteen de boodschappen kunnen worden afgeleverd bij hulpbehoevenden.
Ook als werkgever speelt de supermarkt een grote rol in de regio. Zo zijn er circa 100 mensen uit de regio werkzaam, waaronder veel jongeren. Harry: “We hebben een warm personeelsbeleid, we geven bijvoorbeeld veel contracten voor onbepaalde tijd.” Tussen Harry en Bianca zijn de rollen duidelijk verdeeld: zij stuurt de kassateamleiders en draagt zorg voor de back office, hij geeft leiding aan de overige afdelingen en ontfermt zich over de commerciële en strategische kant van de winkel.
Samen besloten ze om te gaan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Harry: “Door het SSK bordje aan de gevel kunnen klanten zien waar we voor staan. Het zet het zelfstandig ondernemerschap kracht bij. En het is een manier om de lat nog hoger te leggen.” Na de feestelijke uitreiking, betrekken ze het SSK keurmerk regelmatig bij de communicatie, bijvoorbeeld op Facebook. Met succes. Harry: “Klanten en ook de lokale politiek zijn er gevoelig voor. Sommigen zijn zelfs echte ambassadeurs van het SSK keurmerk!”
“Door het SSK bordje aan de gevel kunnen klanten zien waar we voor staan. Het zet het zelfstandig ondernemerschap kracht bij."