“We maken ook elke keer van onze hercertificering weer een feestje”
Harold van Velzen, eigenaar van PLUS Van Velzen komt uit een kruideniersfamilie. 125 jaar geleden startte zijn overgroot opa met een bakfiets als kruidenier. Meer dan 26 jaar geleden startte hij zelf als PLUS-ondernemer. “Na vier jaar op het hoofdkantoor van PLUS ging het kriebelen: ik wilde ondernemen.” En dat is precies wat hij nu doet als SSK-gecertificeerd ondernemer in Lopik. “Het SSK keurmerk heb ik een aantal jaar geleden aangevraagd. Het is namelijk dé manier om je te onderscheiden van de concurrenten. In free publicity, maar ook in contacten met de burgemeester, wethouders en raadsleden. We maken dan ook elke keer van onze hercertificering weer een feestje”, aldus Van Velzen.
“Enkele jaren geleden zijn we met z’n allen naar De Toppers geweest, we zijn ook een keer wezen skiën. We hebben in beide winkels een heel leuk en gezellig team. Ik vind het belangrijk dat er een goede sfeer is. Ze zijn het gezicht van de supermarkt. We kunnen meer aandacht geven aan carrière- en vakgerichte opleidingen. Er staan dan ook weer veiligheidstrainingen gepland. Dit kon een lange tijd niet vanwege Corona. En wat ik heel mooi vind is dat we sinds corona een essentieel beroep hebben!”
Gedurende de lockdowns en maatregelen, hebben vrijwel alle ondernemers het online boodschappen doen (verder) ontwikkeld. Zo ook Van Velzen: “Via medewerkers en klanten hebben we aanwijzingen aan (groot)ouders meegegeven hoe online te bestellen. Vervolgens werden de producten door scholieren verzameld in de winkel en konden we deze thuis bezorgen. Voor 65-plussers, de meest kwetsbaren, deden we dat gratis. We konden echt heel snel schakelen.”
De bezorging gebeurde onder meer door een elektrische bestelauto en elektrische bezorgfiets. “We wilden graag onze jongere medewerkers inzetten voor de bezorgservice en daarom hebben we een elektrische bezorgfiets laten ontwikkelen. Deze is energiezuiniger dan de auto, is kostenbesparend en we kunnen meer mensen bedienen omdat ook de 16- en 17-jarigen kunnen worden ingezet.” De fiets ziet eruit als een soort tuktuk, maar is toch echt geclassificeerd als elektrische fiets. Als hij niet gebruikt wordt, staat-ie te pronken voor de winkel in Harmelen, vlak naast het emaillen certificaat van het SSK keurmerk.
Op de vraag wat er de afgelopen tien jaar nu significant is veranderd, antwoordt Van Velzen dat streekproducten, naast biologische en vegetarische producten, een groeispurt doormaken. “En de gunfactor is daarbij belangrijker geworden. Mensen waarderen het lokale karakter. We hebben dan ook de nodige regionale producten in ons assortiment. We hebben er een label aan gehangen: Groene Hart. Het verwijst natuurlijk naar het gebied, maar tevens naar ons groene hart van duurzaamheid en milieubewustzijn”.
Producten uit het ‘Groene Hart’ zijn onder meer ijs, appels, peren, bier, Stolwijkse kaas (“heel populair”), stroopwafels, koffie en thee. Alsook vlees, vleeswaren, aardbeien en eieren. De klanten worden op verschillende manieren meegenomen naar de wereld van de lokale leveranciers. Via informatieve flyers bij de producten en door een grote ‘kaart’ bij de ingang waarop staat waar verschillende regionale producten vandaan komen.
Lokale betrokkenheid is één van de zeven SSK thema’s. Uiteraard zetten Van Velzen en zijn team zich in voor de directe omgeving. Er worden spaaracties gehouden voor lokale verenigingen en voor de coronapandemie werd de ‘negen kernentour’ georganiseerd.
In de regio Lopik liggen negen dorpjes. In elke dorpskern werd gevraagd waar behoefte aan ondersteuning was. “We vroegen: wat kunnen we voor jullie betekenen? De ene kern wilde nieuwe speeltoestellen voor de speeltuin, in een andere kern hebben we de jaarlijkse barbecue verzorgd. Het waren succesvolle bijdragen, dat geeft voldoening”, aldus de SSK-ondernemer.
De winkel in Harmelen heeft Van Velzen terug verkocht aan PLUS in verband met de fusie met COOP. Lopik blijft een PLUS filiaal.
“We maken ook elke keer van onze hercertificering weer een feestje”