Jack en Roos Hofman exploiteren drie Jumbo winkels, een in Haarlem en twee in Hoofddorp. In 2007 startte Jack zijn zelfstandig ondernemerschap met de overname van de winkel aan de Skagerrak in Hoofddorp. Een winkel in een buurt uit de jaren 80 met een wat vergrijzende bevolking. Vijf jaar geleden kwam daar de Jumbo aan de Marktlaan in Hoofddorp bij. “Dat is een totaal andere winkel, een stadswinkel naast de Douglas en bij de C&A. Daar is het met name op woensdagmiddag en vrijdag, zaterdag en zondag druk als men echt gaat winkelen.”
De 300e winkel met het Super Supermarkt Keurmerk is de winkel in Haarlem. “We zitten hier onder een flat van 8 hoog en naast een flat van 14 hoog. We zijn hier zonder meer de belangrijkste winkel voor de buurtbewoners, maar ook de belangrijkste werkgever.” De winkels zijn dus totaal verschillend maar bieden toch synergievoordelen. “Je kunt toch even anders inkopen, andere afspraken maken.”
Jack en Roos zijn allebei full-time actief in de onderneming. “Roos richt zich daarbij met name op de administratie en de personeelszaken. Met drie winkels is dat genoeg werk, kijk maar eens naar de aanzeggingen voor jongeren die in de avond werken.”
Die medewerkers staan wel vast op een van de drie vestigingen. “Natuurlijk bij de opstart van Haarlem hebben medewerkers uit de andere vestigingen geholpen, maar dat is uitzondering. Een team is een afspiegeling van de klantengroep en die is in iedere winkel totaal verschillend.
Ik heb wel eens voor een feest de hele groep bijeen gehad, maar dan zie je toch dat het drie verschillende groepen blijven. Men is heel sterk met het eigen team verweven. Het zijn ook vaak broertjes en zusjes.”
Belangrijkste uitdaging: Het team
Het vasthouden van de goede mensen en daarmee de goede teams zien Jack en Roos ook als de belangrijkste uitdaging. “Je wilt dat de mensen op een leuke manier samenwerken. Daar steken we ook veel energie in. Dat pakken we serieus op. Met goede opleidingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden. Dat is een van de voordelen van meer winkels. Ik laat nu ook een medewerkerstevredenheidsonderzoek doen via het Vakcentrum. Ik weet wat er speelt in het team, maar ik wil die kennis graag aangevuld zien.” Jack geeft nog een voorbeeld van de serieuze aanpak: “De kickbox-lessen die de medewerkers vrijdagavond kunnen volgen, worden gegeven door een voormalig Europees kampioen.”
“We hebben een heel diverse personeelsbestand, met oudere werknemers, maar ook medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt.
We doen veel aan opleidingen. Ik vind het mooi als mensen doorgroeien bij ons eigen bedrijf. Daar heb je het meest aan. Die kennen immers het bedrijf en de gewoonten al. Zo heb ik iemand die op zijn 15e bij ons is begonnen en inmiddels op zijn 29e bij ons filiaalmanager is.”
“En natuurlijk helpt het dan als je wat groter bent. We hebben in totaal zo’n 300 medewerkers, dus dan kan je zaken goed regelen. En je kunt doorgroeimogelijkheden bieden.”
SSK levert betere sollicitanten op
De inzet op goede medewerkers was voor Jack ook een van de redenen om te gaan voor het Super Supermarkt Keurmerk. “Ik hoorde van collega’s dat het SSK een leuk traject was om door te lopen en zorgde voor betere sollicitanten. Zij hadden de ervaring dat mensen die in een supermarkt willen gaan werken, de voorkeur geven aan de betere supermarkt, die met het keurmerk. En het spreekt natuurlijk ook de klanten aan, begreep ik van collega’s.”